About Me

My photo
Assalamualaikum (: known as nonnyy :) yellowish-brown skin tone. 21 years old. still studying. 166sm. 50kilogram average. Not so talkative and positive not passively. Arrogant little bit yes i admit it. Fanatic skinny jeans but i'm fat (: shark teeth HAHAHA but i love my smile. Never published my blog. I create just to share my personal life with you. My pleasure to meet u all. cheers (:

Monday, April 23, 2012

Faktor Seseorang Itu Menjadi Penghasut

Seorang yang mempunyai ciri-ciri penghasut tidak lahir dengan sendirinya.
hehhe. So sape-sape ada tergolong dalam 10 faktor ini, mungkin termasuk diri I sendiri kita sama-sama berubah ya.
Ada beberapa perkara yang menyebabkan dia bersifat sedemikian rupa.

1. Dibesarkan dalam lingkungan yang penuh konflik.

2. Kurang kasih sayang daripada keluarga dan teman-teman.

3. Pola asuhan yang menyokong apa yang dilakukannya.

4. Sifat ini juga boleh berjangkit melalui pergaulan. Misalnya, bila kamu bergabung dengan orang-orang yang gemar menghasut, kamu secara tidak langsung akan menjadi seronok untuk turut serta.

5. Perasaan iri hati berlebihan kerana melihat orang lain berjaya.

6. Inginkan perhatian.

7. Tidak yakin dengan kemampuan sendiri dan kerana itulah kamu memilih jalan pintas dengan menggunakan orang lain sebagai batu loncatan.

8. Emosi tidak stabil.

9. Tidak berani untuk mengaku kesalahan dan kerana itulah kamu memilih untuk menyalurkan kesalahan tersebut kepada orang lain.

10. Dendam yang tidak berbalas.

#ya TUHAN, jauhkan kami dari golongan penghasut ini dan jadikan sesama kami insan yang tidak mencemburui atas sebab-sebab mengarut dan iri hati antara sama masing-masing. Jadikan kami mudah-mudahan bersaing menjadi hamba yang beriman disisiMu (:

No comments:

Post a Comment